A figura abaixo representa uma experimentação feita em laboratório utilizando batata
cortada ao meio e com uma escavação central. Na escavação central da batata, foi
colocada uma colherinha de sal de cozinha. Após 20 minutos, percebe-se que a
escavação está cheia de líquido e o sal foi dissolvido.

Considerando-se os diferentes conteúdos que compõem o currículo de biologia, essa
atividade NÃO poderia ser utilizada para trabalhar o conceito de
Enquanto nos animais o crescimento cessa quando o indivíduo alcança a idade adulta,
algumas partes das plantas, como caules e raízes, podem ter crescimento indeterminado.
Esse crescimento indeterminado é resultado da presença
Observe a imagem que ilustra um dos sistemas biológicos humano.

Em relação a esse sistema, é CORRETO afirmar que
Observe a imagem que ilustra os movimentos de inspiração e expiração humana.

Com base na análise das imagens, o diafragma
Read the following excerpt and answer questions 53, 54 and 55:
Whereas General English Language teaching tends to set out from point A toward an often
pretty indeterminate destination, setting sail through largely uncharted waters, ESP aims to
speed learners through to a known destination. The emphasis in ESP on going from A to B
in the most time- and energy-efficient manner can lead to the view that ESP is an
essentially practical endeavor. Nevertheless, within ESP there are proposals and
counterproposals, arguments and counterarguments about the nature of the destination
(views of what is meant by knowing a language for special purposes) and the best way of
getting there (views of learning and teaching). Thus, although practical in orientation, ESP,
like any other language teaching enterprise, is based on ideas about the nature of
language, learning, and teaching.
Source: BASTURKMEN, Helen. Ideas and options in English for specific purposes. Mahwah: Lawrence
Erlbaum Associates, Inc., Publishers, 2006. p. 9
Conjunctions are used for the purpose of connecting. If used properly, they can improve
almost any type of writing. Some of them, like whereas, have a number of meanings.
Analyze the use of whereas in the example below and choose the INCORRECT
alternative.
Whereas General English Language teaching tends to set out from point A toward an often
pretty indeterminate destination, (...), ESP aims to speed learners through to a known
destination.
Basturkmen (2006) examines links between theories about language learning and ESP.
She analyses two ideas about conditions needed for language learning and how these
ideas are reflected in ESP teaching and research.
According to her observations on the matter, consider the information provided below
regarding its correctness, and choose the CORRECT alternative.
I. The ideas that the author examines are acculturation and input and interaction.
II. Acculturation is based on social interactions and is premised on the idea that ESP
learners need to be in close proximity or contact with their target discourse
communities.
III. The provision of sufficient linguistic input is the only prerequisite the author considers
for language learning.
Sometimes a sentence is not understood by the reader although the vocabulary is known.
This may happen because the sentence is difficult to unravel syntactically. There are a
number of reasons why a sentence may be difficult to understand such as the use of
complex noun groups, nominalizations, participial phrases, and subordination.
Considering these examples, all the following alternatives are correct, EXCEPT:
Sobre os entes federados e a distribuição de competências, assinale a alternativa INCORRETA.
Sobre mandado de segurança, com base na lei e na jurisprudência sumulada dos tribunais superiores, assinale a alternativa CORRETA.
Sobre o conceito, classificação e interpretação da constituição, assinale a alternativa CORRETA.
João Marcelo, Defensor Público estadual, estável, pretende candidatar–se nas próximas eleições municipais. Nessa hipótese, o Defensor Público João Marcelo:
Em relação aos princípios que incidem sobre o processo administrativo, assinale a alternativa CORRETA.
Diante da conclusão de incidente de insanidade mental, o qual reconheceu que o acusado era inimputável por doença mental, o magistrado, que presidia o processo criminal, além de reconhecer a prática do fato típico penal – punível com pena de reclusão –, reconheceu que o acusado agiu em legítima defesa. Segundo o direito penal brasileiro, nesse caso