Considerando-se o que prevê a Lei Orgânica de Assistência Social, associe corretamente
a COLUNA II com a COLUNA I.

Assinale a alternativa que apresenta a sequência CORRETA.
Considere as seguintes afirmações sobre os princípios fundamentais da Constituição da República.
I. A República Federativa do Brasil constitui-se em Estado Democrático de Direito e tem como fundamentos, dentre outros, a soberania e a dignidade da pessoa humana.
II. Constituem objetivos fundamentais da República Federativa do Brasil, dentre outros, a erradicação da pobreza e da marginalização e a redução das desigualdades sociais e regionais.
III. O princípio da prevalência dos direitos humanos constitui um dos princípios que regem a República Federativa do Brasil nas suas relações internacionais.
Assinale a alternativa que apresenta as afirmativas CORRETAS.
O instrumento que possui duração de quatro anos, estabelece, de forma regionalizada, as
diretrizes, os objetivos e as metas da Administração Pública Federal para as despesas de
capital, bem como para outras dela decorrentes e, ainda, para as relativas aos programas
de duração continuada é denominado
Sobre a ação direta de inconstitucionalidade, assinale a alternativa CORRETA.
“Although the purpose of such [pedagogic] framework is to help teachers become
autonomous decision makers, it should, without denying the value of individual autonomy,
provide adequate conceptual underpinnings based on current theoretical, empirical, and
pedagogic insights so that their teaching act may come about in a principled fashion”.
(Kumaravadivelu 1994, p.31)
When the author mentions principled fashion, he is referring to
According to Lightbown, already in 1985 it was possible to identify the beginning of a
divide in SLA research – those who focused on theoretical issues and those whose
interest rested on answering pedagogical questions. Yet, in spite of different specific goals,
SLA researchers share some common goals
(Lightbown 2000, p. 437-438).
The unifying goals in those researchers’ agenda aim to identify and better understand the
issues below, EXCEPT
According to Ellis (2008, p. 2) “in the view of most researchers, competence in a second
language is primarily a matter of implicit knowledge”.
Implicit knowledge has these specific characteristics, EXCEPT
According to Songhori, “like any other model/approach, however, Munby’s model is not
without its critics … West (1994: 9-10) mentions the shortcomings of the Munby’s model in
terms of four headings” (2008, p. 8).
Among the limitations of Munby’s model, ______ is NOT one of them.
According to Songhori (2008) the different approaches to investigating needs include -
target situation, strategy or learning needs, present situation, deficiency, means, register,
discourse, and genre analyses. He refers to Dudley-Evans and St. John’s (1998) model
“which encompasses all the above-mentioned approaches” (Songhori, 2008, p. 20) and
includes analyses of the environmental situation; personal information about learners;
language information about learners; learner's lacks; learner's needs from course;
language learning needs; professional information about learners; how to communicate in
the target situation
(Songhori, 2008, p. 21).
Select the alternative with the CORRECT correspondence between Songhori’s and
Dudley-Evans and St. John’s areas of investigating needs.
“Sökmen [(1997)] menciona quatro tipos de atividades de elaboração semântica” (Tomitch
2009, p. 128).
A descrição: “envolve a apresentação de uma palavra aos aprendizes e estes se engajam
então numa associação livre onde verbalizam palavras relacionadas que lhes vêm à
memória, organizando, logo a seguir, as listas de palavras em um diagrama” (Tomitch
2009, p. 128) se refere à atividade de
De acordo com Paiva (2001), entre os aspectos negativos associados ao ensino em ambiente virtual NÃO se evidencia o aumento
O ensino de língua inglesa apoiado no uso dos gêneros textuais permite o trabalho com a argumentatividade da língua, entendida como a
A rising-tone intonation can be used to express these emotions, EXCEPT
In the assessment of writing skills, the six general categories for the evaluation of student writing are
According to Prabhu (1987), meaning-focused activities can be of three types.
___________ is NOT one of them.