De acordo com a norma ABNT NBR 6118:2003, pilares
são elementos lineares de eixo reto dispostos na vertical,
em que a principal solicitação é o esforço normal de
compressão. Analise os itens que se seguem e assinale a
opção incorreta.
As organizações que têm como objetivo implantar um Sistema de Gestão em Saúde Ocupacional e Segurança devem utilizar a norma OHSAS (Série de Avaliação de Saúde Ocupacional e Segurança). Assinale a opção correta que indica o principal objetivo das organizações para utilizar a OHSAS.
Identifique a afirmação incorreta ao considerar os
fundamentos da responsabilidade civil, penal ou criminal,
no exercício da profissão de Engenheiro Civil no âmbito
do Novo Código Civil Brasileiro e das Leis nos 5.194/66 e
6.496/77.
As organizações buscam melhorar a forma na qual operam, quer isto signifi que melhorar a sua participação no mercado, reduzir os custos, gerenciar riscos mais eficazmente ou melhorar a satisfação dos clientes ou públicos alvos. Um sistema de gestão lhe dá a estrutura necessária para monitorar e melhorar o desempenho em qualquer área de seu interesse. Entre as normas que podem ser utilizadas no processo de implantação de sistemas de gestão da qualidade cita–se a série ISO 9001. Com relação a ISO 9001, é correto afirmar:
A Secretaria do Patrimônio da União (SPU) conduz a Política Nacional de Gestão do Patrimônio da União (PNGPU) desde a constituição do Grupo de Trabalho Interministerial sobre Gestão do Patrimônio da União — GTI (Decreto Presidencial de 11/9/2003) no qual foram estabelecidos os princípios e diretrizes da política de gestão do patrimônio imobiliário e fundiário da União. A Lei n. 9.636, de 15/05/1998 dispõe sobre a regularização, administração, aforamento e alienação de bens imóveis de domínio da União, altera dispositivos dos Decretos Leis nos 9.760, de 5 de setembro de 1946, e 2.398, de 21 de dezembro de 1987, regulamenta o § 2º do art. 49 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, e dá outras providências. Assinale a opção incorreta.
A respeito da Administração direta e indireta, analise as assertivas abaixo.
I. Administração indireta é o conjunto dos órgãos integrados na estrutura da chefia do executivo e na estrutura dos órgãos auxiliares da chefia do Executivo.
II. São características da Administração direta: o vínculo de subordinação-supremacia, denominadohierarquia, que liga seus órgãos; e a generalidade de tarefas e atribuições que lhe cabem. Para poder cumprir tais tarefas, efetua-se uma divisão entre diversos órgãos, cada qual desempenhando sua parcela, divisão essa denominada desconcentração.
III. A Administração indireta federal compõe-se basicamente da Presidência da República e dos Ministérios.
IV. São entes da Administração Pública direta: as autarquias, as empresas públicas, as sociedades de economia mista e as fundações públicas.
b
É correto o que se afirma em
Para muitas empresas, o conceito de competências essenciais (core competence) ainda não está claro. Acerca de competências essenciais, assinale a alternativa correta.
Na sociedade atual, entendendo–a como sociedade do conhecimento, numa instituição educacional, a ação de planejar é
As novas Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) prometem gerar uma transformação radical da vida em sociedade ao permitir que todos falem e se façam ouvir, condição–chave para a construção de uma sociedade participativa e igualitária a todos os cidadãos. Por esse motivo, há necessidade de oportunizar o acesso ao mundo digital e virtual a todos, sem exclusão. A educação a distância (EAD) é aquela que ocorre quando o ensinante e o aprendente
Na organização dos conhecimentos escolares, o enfoque
globalizador tem suas raízes no pensamento educativo de
Decroly, estando vinculado aos centros de interesses e à
intenção de proporcionar aos alunos a possibilidade de
compreender os conteúdos de ensino de forma global,
mais totalizadora e contextualizada, não fragmentada. São
propostas que se baseiam na ideia de integração dos
conhecimentos, que consideram o contexto social, o
mundo fora da escola e a realidade do aluno no
desenvolvimento curricular. A sequência de ensino/
aprendizagem no método de Kilpatrick, no qual as
habilidades vinculadas ao saber fazer e ao saber resolver
são o fio condutor do método, apresenta as seguintes
fases:
A chave, tanto para a reorganização do conhecimento
escolar em currículo, quanto para o próprio
desenvolvimento deste, é a clareza quanto ao papel da
aquisição de competências e habilidades na formação do
cidadão. Nessa perspectiva, é correto afirmar que as
competências e habilidades
Hoje é necessário utilizar e compreender o recurso digital
como forma de ampliação de conhecimento coletivo
dentro do curso da Educação de Jovens e Adultos (EJA).
O mundo contemporâneo tem demandas que se utilizam
da comunicação digital e a EJA não pode ser
desvinculada de seu uso. O principal desafio em trabalhar
as tecnologias da informação e da comunicação digital
com jovens e adultos é(são)
De acordo com a Lei nº 10.871/2004, a avaliação de
desempenho individual e a avaliação de desempenho
institucional visam a aferir, respectivamente,
Read the text below to answer questions 13–15.
Margarine vs. butter: are synthetic spreads toast?
Sales of margarine are in decline, due to a combination of
reformulated recipes, price, health and taste. Do you defend
margarine, or is butter simply better?
Butter vs. margarine: it’s a fight that has gone on for
decades. On one side, there’s butter — rich, creamy, defiantly
full–fat and made for millennia by churning the milk or cream
from cattle. On the other, there’s margarine: the arriviste spread
invented in the 1860s. It might not taste delicious, and it doesn’t
sink into your toast like butter, but for decades margarine has
ridden a wave of success as the “healthy” alternative.
No longer. Sales of margarine have plummeted in the last
year, according to Kantar, with “health” spreads dropping 7.4%
in sales. Flora has been particularly badly hit, losing £24m in
sales, partly due to reformulating its recipe.
Meanwhile, butter is back in vogue. Brits bought 8.7%
more blocks of butter last year, and 6% more spreadable tubs.
This is partly due to the “narrowing price gap between butter and
margarine”, Tim Eales of IRI told The Grocer, but also to the
home baking revival led by Mary Berry, Paul Hollywood and co.
We’re all sticking unsalted butter in our sponges these days.
A yen for natural, unprocessed produce could also be a
factor. “Since all the food scandals of the last 10 years, people
are thinking about where their food comes from — butter is
perceived as ‘pure’”, says food writer Signe Johansen. But is
margarine really out for the count? Big brands are owned by
powerful multinationals such as Unilever, with huge marketing
budgets. Don’t rule spreads out just yet.
Margarine was invented in 1869 by a French food scientist,
Hippolyte Mège–Mouriès, who responded to a challenge by
Napoleon III. Napoleon wanted to find a long–life alternative to
butter to feed troops in the Franco–Prussian war. Mège–Mouriès
mixed skimmed milk, water and beef fat to create a substance
similar to butter in texture, if not in taste. He called it
“oleomargarine” after margarites, the Greek word for pearls — a
reference to its pearly sheen. In 1871 he sold the patent to
Jurgens, a Dutch firm now part of Unilever.
Beef fat was soon replaced by cheaper hydrogenated and
non–hydrogenated vegetable oils. “Margarine gained a foothold
during the first world war”, says food writer and historian Bee
Wilson. “George Orwell wrote of the ‘great war’ that what he
remembered most was not all the deaths but all the margarine.
But at this stage people recognized it was an inferior substitute
for butter: an ersatz food, like drinking chicory instead of coffee.”
In the second world war, British margarine brands were
legally required to add vitamins to their recipes. “The move in
status to margarine as a health food, marketing itself as a
superior alternative, happened after the war”, says Wilson.
Added “healthy” extras — vitamins, omega–3s, unpronounceables
that lower your cholesterol — are still a mainstay of the market.
But while margarine has spent decades fighting butter on
the health front, what about taste? “Margarine has never been
able to replicate the flavour of true butter”, says Johansen. This
despite the fact many brands add milk and cream to their
spreads. “I Can’t Believe It’s Not Butter”? Really? I can.
Unsurprisingly, it’s hard to find a defendant of margarine
among food writers and chefs. One of the few exceptions is
Marguerite Patten, who is a fan of baking with Stork® . Indeed, Stork®
does make for wonderfully crisp shortcrust pastry.
Margarine has taken a bashing on the health front in
recent years, too. Negative press about trans fats in the 00s saw
many brands remove hydrogenated fats from their spreads and
reformulate their recipes. Growing suspicion of processed foods
has led many consumers to return to butter. As Johansen puts it:
“If you want a healthy heart, eat more vegetables.”
And yet, and yet. I’m looking at a tub of Pure Dairy–Free
Soya Spread. It contains 14g saturated fat per 100g, compared
to butter’s 54%. For many consumers, such stats still outweigh
taste when it comes to deciding what’s on their toast. And what
about vegans, and those with lactose intolerance? Margarine
can fulfill needs that butter can’t.
It will never win any taste awards, but there is still a place
for margarine on the supermarket shelves — even if there isn’t
one for it in most food lovers’ fridges.
Margarine vs. butter: are synthetic spreads toast? Adapted.
Available in:http://www.guardian.co.uk
Read the sentence below taken from the text and analyze
the assertions below.
“Sales of margarine have plummeted in the last year,
according to Kantar, with ‘health’ spreads dropping 7.4% in
sales. Flora has been particularly badly hit, losing £24m in
sales, partly due to reformulating its recipe.”
I. The possessive pronoun “its” refers to Flora’s new
recipe.
II. “Due to” establishes a relation of cause to the
situation exposed.
III. “Badly” has the same gramar classification as
“wooly”.
The correct assertion(s) is(are)
Read the text below and choose the alternative that fills in
correctly and respectively the blanks.
Treatment & Managing Reactions
Currently, the only way to prevent a food–allergic reaction
is to ___________ the problem food. Once you have been
diagnosed _________ a food allergy, talk to your doctor
___________ how allergic reactions should be treated. Have
your doctor created a written “Food Allergy Action
Plan”__________ that you and ___________ will know what to
do in the event of a reaction? Mild to moderate symptoms (e.g.,
itching, sneezing, hives and rashes) are _____________ treated
with antihistamines and oral or topical steroids. For patients at
risk ____________ experiencing a severe reaction
(anaphylaxis), epinephrine is prescribed. Epinephrine is the
_____________ medication that can reverse the symptoms of
anaphylaxis. It is available in an auto–injector (Auvi–Q™,
EpiPen® or Adrenaclick®). If prescribed, use Epinephrine at the
first sign of an allergic reaction and call 911. Request an
ambulance and tell the dispatchers that you have just used
Epinephrine for a suspected food–induced anaphylactic reaction.
Patients should always go to the emergency room for further
treatment, _____________ if symptoms appear to resolve after
Epinephrine is administered.
Treatment & Managing Reactions.
Available in: http://www.foodallergy.org