According to Kumaravadivelu (1994), teachers should follow 10 principles from his
strategic framework that includes, among them, maximizing learning opportunities and
activating intuitive heuristics.
About maximizing learning opportunities, it is CORRECT to state that
“Adults and adolescents can ‘acquire’ a second language”
(Lightbown 2000, p. 439).
In the sentence above, the word acquire is used to refer to
Interlanguage and developmental sequences are fundamental to understand
second/foreign language learning. Teachers should understand these concepts because
they can provide a lot of information on learners’ progress.
To gather accurate information on progress requires that teachers pay attention to their
learners’
Ellis (2008) discusses ten principles that should guide teachers to promote “instructed
second language acquisition”. He also provides teaching suggestions for each of the ten
principles. This is one of his suggestions:
“Ensure that learners are developmentally ready to acquire a specific target feature.
However, this is probably impractical as teachers have no easy way of determining what
individual students know. It would necessitate a highly individualized approach to cater to
differences in developmental level among the students” (p. 3).
This suggestion is given to put principle __________ into practice
Para algumas pessoas “o papel do livro didático é magistral… É usado frequentemente
como um programa de ensino: o que está no livro é ensino; o que não está, não é nem
ensinado nem testado”
(Higgins 1988, p. 62).
Tal compreensão do livro didático está ultrapassada porque hoje seu papel é o de
23
As expressões ‘feel free’, ‘make a cup of coffee’, ‘do the homework’, ‘draw up a contract’, ‘set a price’ e ‘conduct negotiations’ são exemplos de
“Aprendemos a moldar nossa fala às formas do gênero e, ao ouvir a fala do outro,
sabemos de imediato ... a dada estrutura composicional prever-lhe o fim, ou seja, desde o
início, somos sensíveis ao todo discursivo ... Se não existissem os gêneros do discurso e
se não os dominássemos, se tivéssemos que criá-los pela primeira vez, no processo da
fala, se tivéssemos de construir cada um de nossos enunciados, a comunicação verbal
seria quase impossível.”
(Bakhtin 1992, apud Koch e Elias 2006, p. 105-106).
Esse trecho implica a existência de uma competência
About the uses of the present perfect, it is INCORRECT to say that it is used to express actions of
English makes a distinction between major and minor word-classes.
The alternative in which the correspondence between words and word class is
INCORRECT is
Listening is made difficult given the characteristics of spoken language. Of the many traits that have been identified as affecting the processing of speech, learners initially attribute their comprehension difficulties to the
Opinion-gap activities have a limitation attributed to its
A syllabus has roles NOT associated to that of a/an
Por ciclo PDCA entende-se o conjunto de ações ordenadas e interligadas entre si:
planejar, desempenhar, checar e agir.
Analise as afirmativas sobre o ciclo PDCA, assinalando com V as verdadeiras e com F as
falsas.
( ) Em virtude da grande quantidade de variáveis envolvidas, o ciclo PDCA encaixa-se
perfeitamente no mundo da construção civil.
( ) O ciclo PDCA esvai-se após uma rodada completa.
( ) O ciclo PDCA pode ser empregado mesmo na fase prévia da obra, durante
o planejamento inicial.
( ) O grande mérito do ciclo PDCA é o planejamento.
Assinale a alternativa que apresenta a sequência CORRETA.
Com relação às instalações prediais de água quente (NBR7198/82), assinale a alternativa INCORRETA.
Em relação à satisfação de requisitos para as fôrmas de madeira para concreto, assinale a alternativa INCORRETA.