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Text II
Diversity, Inclusion and Gender Equity in the Forest Management and Fire Prevention Program in Brazil
Women make up more than half of Brazil’s population and account for 47 million (~50%) of the labor market. Despite these numbers, women are still underrepresented in many sectors: they occupy 37% of leadership positions in private companies; only 15% and 13%, respectively, are federal Representatives and Senators; and only 12% of cities have women as mayors. The fewer women there are in leadership positions and in politics, the lower the representation and scope of their interests and needs.
Coupled with that, men’s wages are, on average, 24% higher than women’s who hold the same position. Furthermore, Brazilian women dedicate, on average, 10.4 hours/week more than men to household chores and caring for family members (for example, children and the elderly), a type of work characterized as “domestic” and unpaid. As a result, women dedicate less time to professional improvement relative to men. The fewer women in mixed gender work teams, the less likely women are to excel in their roles and positions.
In Integrated Fire Management (IFM), women face similar challenges, whether in coordination roles or technical and operational ones. In Brazil, specifically, Solis and colleagues1 identified that there are no regulations or guidelines that promote multiculturalism and gender equity in the processes of hiring forest fire brigades. Although gender equity in IFM is recognized, in Brazil this debate is still informal and poorly documented.
1 Solis I, Vera J, Aguado RC, et al. Diagnóstico de Manejo do Fogo no Brasil. Brasília, Brasil, 2021.
Adapted from https://pcabhub.org/en-us/resources/general-publications/gender-and-fire-usfs.pdf
The structure of the sentence “whether in coordination roles or technical and operational ones” (3rd paragraph) signals a(n):
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Text I
Impact of Climate Change on Firefighting Extends Beyond Wildfires
Global warming is often mentioned as a factor in the accelerating frequency and intensity of wildfires. However, there are other consequences of global warming that impact the fire service, including new hazards and medical emergencies, emerging training challenges, population migration, and technology developments.
Climate change is often discussed as a future event. However, the impact of wildfires is just the most obvious example of how climate change is already impacting the world, and fire and emergency personnel will be called on to mitigate the effects.
The most obvious and extreme impact of global warming can be seen in the increase of frequency and intensity of wildfires. Hotter and drier weather is extending the wildfire season (maybe to become year-round?). Higher temperatures, low humidity, less rainfall, and high wind increase the likelihood of wildfires.
Adapted from: https://www.thebigredguide.com/insights/impact-climate-change-firefighting-extends-wildfires-editor-s-dispatch.1645685564.html
The function of the word “However” in “However, there are other consequences” (1st paragraph) is to introduce a:
As frases abaixo pertencem a obras de Machado de Assis e exemplificam frases dubitativas, ou seja, em que o autor parece não dominar a narrativa, mostrando dubiedade.
A frase que DIFERE dessa estrutura é:
Considere o conjunto de 5 medidas a seguir: 5, 2, 3, X, 2, sendo X um número inteiro. Sabe-se que X é a mediana desse conjunto de medidas e que o conjunto tem moda única.
A média desse conjunto de medidas é:
Uma panela cilíndrica, como a representada abaixo, possui 30cm de diâmetro e 20cm de altura.
O volume dessa panela é de, aproximadamente:
Considere a circunferência de equação
O ponto pertencente a essa circunferência que está mais próximo do eixo-Y é:
Um deputado escreveu para um colega:“Não adianta comunicar-lhe que esse projeto me trouxe muito sofrimento, porque certamente você também teve os seus... mas, pelo menos, você passa a ter ideia das dificuldades de nossa atividade”.
Esse segmento alude a um problema da língua escrita em relação à comunicação, que consiste no fato de:
A frase na qual o enunciador está formalmente AUSENTE é:
José de Alencar é um de nossos escritores mais conhecidos do Romantismo e autor de narrativas de vários tipos. A seguir, estão citados cinco romances conhecidos e seus tipos.
Assinale aquele cujo tipo está indicado erradamente.
As frases listadas a seguir mostram vocábulos idênticos repetidos.
Assinale a frase em que esses vocábulos mostram significados diferentes.
Um escritor disse o seguinte:
Três coisas são importantes na vida humana: a primeira é ser uma boa pessoa. A segunda é ser uma boa pessoa. E a terceira é ser uma boa pessoa.
Com essa frase o escritor:
Assinale a frase que mostra um adjetivo em grau superlativo.
A certificação de conformidade do representante digital objetiva garantir a segurança dos procedimentos de conversão de suporte, de modo que o documento arquivístico digitalizado possa ser equiparado ao físico para todos os efeitos legais.
Essa certificação deve ser feita por
Considere as letras da sigla DNIT. O número de maneiras distintas de escrever essas 4 letras em sequência de modo que as letras D e T não fiquem juntas é:
O Estatuto da Igualdade Racial visa proteger os direitos fundamentais como a garantia da igualdade de acesso à educação, cultura, trabalho, saúde, esporte e lazer. Ao assegurar esses direitos fundamentais, o Estatuto da Igualdade Racial busca criar bases sólidas para a construção de uma sociedade mais inclusiva e justa, onde a diversidade é reconhecida, respeitada e celebrada.
Com relação aos direitos fundamentais, avalie se as afirmativas a seguir são verdadeiras (V) ou falsas (F).
( ) O direito à saúde da população negra será garantido pelo poder público mediante políticas locais, sociais e econômicas destinadas à redução do risco de doenças e de outros agravos.
( ) A população negra tem direito a participar de atividades educacionais, culturais, esportivas e de lazer adequadas a seus interesses e condições, de modo a contribuir para o patrimônio cultural de sua comunidade e da sociedade brasileira.
( ) Nos estabelecimentos de ensino médio privados, é facultativo o estudo da história geral da África e da história da população negra no Brasil.
As afirmações são, respectivamente: