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Folha de respostas:

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O Projeto Político­Pedagógico (PPP) do Setor Litoral da UFPR tem como intencionalidade superar os pressupostos da modernidade e lançar­se na construção de um projeto inovador e emancipatório. Diante da intencionalidade do PPP, você, servidor desta Universidade, deverá buscar:

O texto a seguir é referência para as questões de 21 a 23.

We are accustomed to thinking of military success as determined by quality of weaponry, rather than by food supply. But a clear example of how improvements in food supply may decisively increase military success comes from the history of Maori New Zealand. The Maori are the Polynesian people who were the first to settle New Zealand. Traditionally, they fought frequent fierce wars against each other, but only against closely neighboring tribes. Those wars were limited by the modest productivity of their agriculture, whose staple crop was sweet potatoes. It was not possible to grow enough sweet potatoes to feed an army in the field for a long time or on distant marches. When Europeans arrived in New Zealand, they brought potatoes, which beginning around 1815 considerably increased Maori crop yields. Maori could now grow enough food to supply armies in the field for many weeks. The result was a 15­year period in Maori history, from 1818 until 1833, when Maori tribes that had acquired potatoes and guns from the English sent armies out on raids to attack tribes hundreds of miles away that had not yet acquired potatoes and guns. Thus, the potato’s productivity relieved previous limitations on Maori warfare, similar to the limitations that low­productivity corn agriculture imposed on Maya warfare. (Diamond, J. (2006). Collapse. London: Penguin.)

How did the arrival of Europeans change Maori warfare?

Considere a seguinte função:




Assinale a alternativa correta.

Tendo por base as disposições da Lei 8.112, identifique as afirmativas a seguir como verdadeiras (V) ou falsas (F):

( ) São requisitos básicos para investidura em cargo público, entre outros, a nacionalidade brasileira, o gozo dos direitos políticos e idade mínima de 18 anos.

( ) São formas de provimento de cargo público: nomeação, promoção, readaptação, reversão, aproveitamento, reintegração e recondução.

( ) É de 30 dias o prazo para o servidor empossado em cargo público entrar em exercício, contados da data da posse.

( ) É de 30 dias o prazo para o ato da posse, contados da publicação do ato de provimento.

( ) O prazo para que o servidor entre em exercício poderá ser prorrogado, a pedido do servidor, por período não superior a 180 dias.

Assinale a alternativa que apresenta a sequência correta, de cima para baixo.

Considerando os princípios estabelecidos no Projeto Político­Pedagógico da UFPR Litoral, numere a coluna da direita de acordo com sua correspondência com a coluna da esquerda.

1-Fundar seu planejamento, avaliação e replanejamento
2-Trabalhar em sua função técnica, mas também interagir
3-Buscar a construção e exercício de normas na relação com o grupo.
4-Desenvolver a formação acadêmica em diálogo com as demandas sociais, na busca de sua transformação.
( ) Projeto Político­Pedagógico emancipatório. na socialização e transformação social.
( ) Autonomia.
( ) Função da universidade. coletivamente com a comunidade.
( ) Função do servidor da universidade.

Assinale a alternativa que apresenta a numeração correta na coluna da direita, de cima para baixo.

Com relação ao tema Estrutura de Dados – Grafos, entende­se por “grau de um nó":

Com relação a CMMi, assinale a alternativa em que constam os níveis de maturidade, em ordem crescente.

Leia atentamente as afirmativas a seguir e, com base na Lei 8.112, assinale a alternativa correta.

Um dos objetivos da Universidade é promover a participação da população, visando à difusão das conquistas e de benefícios resultantes do conhecimento e da pesquisa gerados nessa Instituição, num esforço de mobilização e de organização em que a população possa se apropriar dessas conquistas e benefícios, como sujeitos, ao lado dos servidores administrativos e docentes e dos acadêmicos. Com base no objetivo acima explicitado, considere as seguintes afirmativas:

1-A pesquisa desenvolvida na Universidade deve servir para auxiliar no desenvolvimento acadêmico.
2-A pesquisa desenvolvida na Universidade deve contribuir para que a população a utilize como subsídio para melhorar suas condições de existência.
3-Os conhecimentos produzidos na Universidade devem servir para construir a autonomia e a emancipação dos alunos, professores e comunidade.
4-A Universidade não pode ter um fim em si mesma, descolada da realidade social.

Assinale a alternativa correta.

Na UFPR Litoral, a intenção do processo educativo é o desenvolvimento integral, em uma perspectiva emancipatória e de protagonismo de seus sujeitos e de suas coletividades. Sobre o processo educativo na UFPR Litoral, considere as seguintes afirmativas:
1- A UFPR Litoral tem o compromisso de centralizar seus esforços formativos prioritariamente nos aspectos técnicos de cada profissão.
2- Para a UFPR Litoral, o desenvolvimento integral significa trabalhar a formação técnica no diálogo com a formação humana.
3- Na UFPR Litoral, o compromisso com a formação emancipatória significa proporcionar condições para alunos e comunidade vivenciarem a autoaprendizagem e o autogerenciamento, como forma de superar a condição de dependência.
4- É compromisso da UFPR Litoral realizar a formação técnica, mas também a formação dos aspectos sociais, afetivos e da autonomia.

Assinale a alternativa correta.

O texto a seguir é referência para as questões de 21 a 23.

We are accustomed to thinking of military success as determined by quality of weaponry, rather than by food supply. But a clear example of how improvements in food supply may decisively increase military success comes from the history of Maori New Zealand. The Maori are the Polynesian people who were the first to settle New Zealand. Traditionally, they fought frequent fierce wars against each other, but only against closely neighboring tribes. Those wars were limited by the modest productivity of their agriculture, whose staple crop was sweet potatoes. It was not possible to grow enough sweet potatoes to feed an army in the field for a long time or on distant marches. When Europeans arrived in New Zealand, they brought potatoes, which beginning around 1815 considerably increased Maori crop yields. Maori could now grow enough food to supply armies in the field for many weeks. The result was a 15­year period in Maori history, from 1818 until 1833, when Maori tribes that had acquired potatoes and guns from the English sent armies out on raids to attack tribes hundreds of miles away that had not yet acquired potatoes and guns. Thus, the potato’s productivity relieved previous limitations on Maori warfare, similar to the limitations that low­productivity corn agriculture imposed on Maya warfare. (Diamond, J. (2006). Collapse. London: Penguin.)

Why does the text mention the Maya?

O texto a seguir é referência para as questões 24 e 25.
William Penn (1644­1718), founder of Pennsylvania. Son of an admiral, he was sent to a Puritan school and was expelled from Oxford as a dissenter in 1660. Sent to Ireland to manage the family estates, he regularly attended the Quaker meeting at Cork, and on his return to England he was twice imprisoned for proselytizing, but nonetheless retained connections with the court. In 1681, Charles II repaid a debt owed to Penn’s father by granting him a large province on the west bank of the Delaware river in North America. Penn drew up a frame of government providing for religious toleration in the new colony, which he named Pennsylvania. After he had supervised the building of Philadelphia (1682­4), he returned to England and, on James II’s accession, secured the release of some 1,200 Quaker prisoners. Out of favour after the Glorious Revolution, he returned to America in 1699, but financial mismanagement forced him to mortgage his rights as proprietor of the colony.
(Gardiner, J., & Wenborn, N. (eds.) (1995). The History Today Companion to British History. London: Collins & Brown.)

In 1681, Penn became the owner of Pennsylvania because:

A universidade, como instituição pública e gratuita, tem em seu bojo o compromisso e o dever de empreender suas forças e esforços, descobertas e serviços, na direção da transformação das condições de vida da população brasileira. Evidentemente, não se trata de uma tarefa salvacionista, mas da assunção de sua vocação política e científica na perspectiva de apontar caminhos e possibilidades, para, juntamente com a sociedade, desenvolver ações e novas reflexões. A partir dos princípios explicitados no texto, é correto afirmar:

O texto a seguir é referência para as questões de 21 a 23.

We are accustomed to thinking of military success as determined by quality of weaponry, rather than by food supply. But a clear example of how improvements in food supply may decisively increase military success comes from the history of Maori New Zealand. The Maori are the Polynesian people who were the first to settle New Zealand. Traditionally, they fought frequent fierce wars against each other, but only against closely neighboring tribes. Those wars were limited by the modest productivity of their agriculture, whose staple crop was sweet potatoes. It was not possible to grow enough sweet potatoes to feed an army in the field for a long time or on distant marches. When Europeans arrived in New Zealand, they brought potatoes, which beginning around 1815 considerably increased Maori crop yields. Maori could now grow enough food to supply armies in the field for many weeks. The result was a 15­year period in Maori history, from 1818 until 1833, when Maori tribes that had acquired potatoes and guns from the English sent armies out on raids to attack tribes hundreds of miles away that had not yet acquired potatoes and guns. Thus, the potato’s productivity relieved previous limitations on Maori warfare, similar to the limitations that low­productivity corn agriculture imposed on Maya warfare. (Diamond, J. (2006). Collapse. London: Penguin.)

Which of the following sentences is NOT true, according to the text?

O texto a seguir é referência para as questões 24 e 25.
William Penn (1644­1718), founder of Pennsylvania. Son of an admiral, he was sent to a Puritan school and was expelled from Oxford as a dissenter in 1660. Sent to Ireland to manage the family estates, he regularly attended the Quaker meeting at Cork, and on his return to England he was twice imprisoned for proselytizing, but nonetheless retained connections with the court. In 1681, Charles II repaid a debt owed to Penn’s father by granting him a large province on the west bank of the Delaware river in North America. Penn drew up a frame of government providing for religious toleration in the new colony, which he named Pennsylvania. After he had supervised the building of Philadelphia (1682­4), he returned to England and, on James II’s accession, secured the release of some 1,200 Quaker prisoners. Out of favour after the Glorious Revolution, he returned to America in 1699, but financial mismanagement forced him to mortgage his rights as proprietor of the colony.
(Gardiner, J., & Wenborn, N. (eds.) (1995). The History Today Companion to British History. London: Collins & Brown.)

Penn was imprisoned in England:

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